گاه نوشتی بر اوضاع کلشتر

گاه نوشتی بر اوضاع کلشتر

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 629
بازدید کل : 11142
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 129
تعداد آنلاین : 1



 

معنی بعضی از مکانهای دیدنی و ییلاقی کلشتر
 
پیلا خانی: همانطور که در مطالب قبل گفتیم ، مدتی مرکز حکومت در این منطقه بود و خان بزرگ این سه بخش در این محل حظور داشت. از طرفی چون ما به زبان محلی به کلمه ی «بزرگ»، « پیلهَ» (Pillah)  می گوییم، لذا نام این محل  را« پیلا خانی» نهادند.
 
مرجان آباد: نام خواهر خان کلشتر مرجان بود و از طرفی چون او باعث آبادی این محل (مرجان آباد) بود، نام این محل را مرجان آباد گذاشته اند.
 
آسمان سرا: بلند ترین و بالا ترین نقطه ی ییلاقی کلشتر، جنگل آسمان سرا است و چون از همه جا بلندتر و نزدیکتر به آسمان است نام این محل را آسمان سرا نهاده اند.
 
خوشاخوره: منطقه ی ییلاقی خوشاخوره، همان خوش آب و خوره است که به مرور زمان به این نام تبدیل شده است. این منطقه دارای آب و هوای بسیار خنکی است و یک چشمه در آنجا وجود دارد که آب آن از آب سرچشمه ی کلشتر، سرد تر و گواراتر است. به این دلیل است که نام این محل را خوشاخوره نهادند.
 
چاکن: در زمانهای قدیم و حتی حال بعضی از دامداران، مقداری از زمین این منطقه را حصار، که به زبان خودمان چاک می گوییم، می گرفتند تا علف آن منطقه از گزند حیوانات در امان بماند. نام چاکن  که معنای چاکها می دهد از همان چاک گرفته شده است.
 
مداوا: ما در مطالب قبل گفتیم که شروع زندگی از گاوکول بود که به چاکن هم رسید. زمانی که مردم در چاکن زندگی می کردند، یک درمانگاه در مداوا (به دلیل نزدیکی به چاکن) ساخته شده بود و مردم خودشان را در آنجا درمان می کردند. کلمه ی مِداوا از همان مُداوا گرفته شده است.
 
آیا از حمام «لیلی بولاقی» چیزی می دانید؟
بین یوزدربن و نودی یک محلی وجود دارد که در آنجا آثار یک حمام مشاهده می شود. این صحنه نمایانگر این است که در گذشته، آنجا محل زندگی بود. نام این حمام از همان زمان لیلی بولاقی بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط مسعود رفیعی کلشتری
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :